БЕЛАРУСКIЯ НАРОДНЫЯ ГУЛЬНI ЯК СРОДАК ЭСТЫТЫЧНАГА ВЫХАВАННЯ ДЗIЦЯЦI

   Кожны народ мае свае самабытныя гульнi, якiя адлюстроуваюць яго характар, старажытныя звычаi i традыцыi. I беларускi народ тут не з*яуляецца выключэннем. У яго есць свае любiмыя гульнi,што захоуваюцца i перадаюцца з пакалення у пакаленне. Яны цесназвязаны з бытам i працоунай дзейнасцю людзей, клiмата-геаграфiчным становiшчам рэспублiкi, яе прыродным асяродзем.

    Як правiла, беларускія народныя гульні  – рухавыя. Яны вызначаюцца багацем разнастайных уздзеянняу на арганiзм дзяцей, фармiруюць у iх неабходныя фiзiчныя навыкi. Адны з гульняу маюць пэуныя традыцыйныя нормы i слоунае афармленне, што ператварае iх у сваеасаблiвае драматызаваннае дзеяннi. У другiх строга размяркоуваюцца ролi усiх удзельнiкау, слова у iх з*яуляецца сiгналам да нейкага дзеяння.

   Акрамя сюжэтна-ролевых, сустракаюцца i гульнi-карагоды, дзе арганiчна спалучаюцца словы, рухi, песнi, народныя мелодыi. Усе гэта, безумоуна, садзейнiчае выхаванню у дзяцей цiкавасцi да беларускай народнай творчасцi, да роднаймовы.

   Змест гульняу легка засвойваецца, а прастата i варыятыунасць правiлау, нескладанасць iнвентару робяць iх даступнымi для правядзення у самых разнастайных умовах.

     Такiм чынам, народныя гульнi у комплексе з iншымi выхаваучымi сродкамi уяуляюць аснову для фармiравання у дзяцей неабходных фiзiчных якасцей i навыкау, выхаванне у iх нацыянальнай свядомасцi i цiкавасцi да гiсторыi i культуры свайго народа.

    Педагогу неабходна памятаць, што гульня – гэта асноуная форма дзейнасцi дзяцей. У ей спалучаюцца два надзвычай важныя фактары: з аднаго боку, дзецi уключаюцца у практычную дзейнасць, развiваюцца фiзiчна, прывыкаюць самастойна дзейнiчаць, прымаць рашэннi; здругога – яны атрымлiваюць маральнае i эстэтычнае задавальненне, знаемяцца з народнымi традыцыямi i культурай,  лепш пазнаюць навакольнае асяродзе, а усе гэта, разам узятае, спрыяе выхаванню усебакова развiтай асобы дашкольнiка.

   «Мiхасiк»

        Мэта гульні: развіццё спрыту, увагі.

   Для правядзення гульні па крузе ставяцца шэсць пар «лапцей». Семь удзельнікаў гульні размяшчаюцца вакол «лапцей», водзяць карагод пад музыку, а вядучы ў гэты час прамаўляе словы:

      «Ты, Мiхасiк, не зявай, Лапоточкi  абувай!»

            Пасля гэтых слоў, музыка спыняецца, а удзельнікі гульні імкнуцца хутчэй абуць «лапці ». Дзіця, якое засталося без «лапцей», выбывае з гульні. Прыбіраецца адна пара «лапцей», і гульня працягваецца да таго часу, пакуль застанецца адно дзіця. Ён і лічыцца пераможцам.

«Вожык і  мышы»

    Усе дзеці разам з гульцамі-мышамі становяцца ў круг. Вожык-ў цэнтры круга. Па сігнале ўсе ідуць направа, вожык - налева.

    Гульцы прамаўляюць словы:

Бяжыць вожык — тупу-туп,

Весь калючы, гостры зуб!

Вожык-вожык, ты куда?

Ад якой бяжыш бяды?

    Пасля гэтых слоў усе спыняюцца. Па сігналу да вожыку падыходзіць адзін гулец і кажа:

Вожык ножкамі туп-туп!

Вожык глазкамі луп-луп!

Чуе Вожык - усюды ціш,

Чу! .. Скрабецца Ў лісцемыш!

    Вожык імітуе руху: асцярожна ходзіць, прыслухоўваецца. Мышы ў гэты час бегаюць за кругам.

    Вядучы кажа:

Бяжы, бяжы, вожык,

Не шкадуй ты ножак,

Ты лаві сабе мышэй,

Не лаві нашых дзяцей!

     Мышкі бегаюць па крузе, выбягаючы  за круг. Вожык іх ловіць (засмучала).

    Гульцы хутка прысядаюць і апускаюць рукі. Мышка злоўленая: яна ў пастцы. Такім чынам, гульня паўтараецца некалькі разоў.

    Правілы гульні. Усе дзейнічаюць  дакладна ў адпаведнасці з тэкстам. Вожык засмучала мышэй, злёгку дакрануўшыся да іх рукой. Заплямленая мышка адразу выходзіць з гульні.

«ГРУШКА»

     Играющие берутся за руки, образуя круг, в середине которого становится мальчик или девочка. Это и будет грушка. Все ходят вокруг грушки по кругу:

 Мы пасадзім грушку — Вось так, вось так!

Няхай наша грушка         Расце, расце

Вырастай ты, грушка,     Вось такой вышыні;

Вырастай ты, грушка,      Вось такой шырыні;

Вырастай ты, грушка,    Вырастай у добры час!

Патанцуй, Марылька,     Пакружыся ты для нас!

А мы гэту грушку  Усе шчыпацьбудзем.

Ад нашай Марылькі   Уцякацьбудзем!

   Грушка в середине круга должна изображать все то, о чем поется в песне: танцевать, кружиться. На слова «Вось такой вышыні» дети поднимают руки вверх, а на слова «Вось такой шырыні» разводят их в стороны. Когда поют: «А мы гэтугрушкуусешчыпацьбудзем», все приближаются к грушке, чтобы дотронуться до нее, и быстро убегают, а грушка ловит кого-нибудь.

«ВЯСЁЛЫ БУБЕН»

     Усе дзеці разам  становяцца ўкруг.Вядучытрымае у руках бубен. Пад музыку дзецiрухаюцца па крузеiспяваюць:

«Ты кацiсь вясёлы бубен,

Хутка, хутка, па рукам.

У каго застауся бубен,

Той, цяпер сыграе нам»

    Пад музыку дзецi перадаюць бубен па крузе. На ком спынiлася музыка, той выходзiць у цэнт круга  iiграерытмiчнапад музыку.

    Гульня праводзiца некалькi раз.

поделиться в: