Пабудова матэматычнага прадметна-развіваючага асяродзя ля дзяцей дашкольнага ўзроста ва ўмовах мнагадзетнай сям’і

10.10.2024

(матэрыялы для бацькоўскага ўніверсітэта)

Сям’я і ўстанова дашкольнай адукацыі – два грамадскія інстытуты, якія ляжаць у аснове нашай будучыні, але часта ім не заўсёды хапае паразумення, такту і цярпення, каб выслухаць і зразумець адзін аднаго. Неразуменне паміж сям’ёй і ўстановай дашкольнай адукацыі кладзецца ўсім цяжарам на дзіця.

 Дашкольны ўзрост - пачатак ўсебаковага развіцця і фарміравання асобы. Улічваючы актуальнасць і складанасць навучання элементарным матэматычным ведам, важнае значэнне мае супрацоўніцтва дашкольнай установы і бацькоў дзіцяці.

 І бацькі, і педагогі ведаюць, што матэматыка з’яўляецца магутным фактарам інтэлектуальнага развіцця дзіцяці, фарміраванні яго пазнавальных і творчых здольнасцяў. Вядома таксама, што поспех навучання матэматыцы ў пачатковай школе залежыць ад эфектыўнага матэматычнага развіцця дзіцяці ў дашкольным узросце.

 Многім дзецям матэматыка здаецца складанай не толькі ў пачатковай школе, але і ў перыяд падрыхтоўкі да вучэбнай дзейнасці. У сучасных адукацыйных праграмах пачатковай школы важнае значэнне надаецца лагічнаму складніку. Развіццё лагічнага мыслення дзіцяці мяркуе фарміраванне лагічных спосабаў разумовай дзейнасці, а таксама ўменні разумець і прасочваць прычынна-следчыя сувязі паміж з’явамі і ўменні будаваць найпростыя высновы на аснове прычынна-следчых сувязяў. Каб школьнік не адчуваў цяжкасцей літаральна з першых урокаў і яму не даводзілася вучыцца з нуля, ужо ў дашкольным перыядзе неабходна адпаведным чынам падрыхтаваць дзіця. Многія бацькі лічаць, што самае галоўнае пры падрыхтоўцы да школы - пазнаёміць дзіця з лікамі і навучыць яго пісаць, лічыць, складаць і адымаць. Запас засвоеных ведаў вельмі хутка вычэрпваецца, а адсутнасць сфарміраванасці ўласнай здольнасці прадуктыўна думаць вельмі хутка прыводзіць да з'яўлення “праблем з матэматыкай”. Пры гэтым у дзіцяці з развітым лагічным мысленнем заўсёды больш шанцаў дабіцца поспехаў у матэматыцы, нават калі яму раней не выкладалі які-небудзь элемент школьнай праграмы. Аднак не варта думаць, што развітае лагічнае мысленне - гэта прыродны дар, з наяўнасцю або адсутнасцю якога варта мірыцца.

 Лагічныя метады разумовых дзеянняў - параўнанне, абагульненне, аналіз, сінтэз, класіфікацыя, серыялізацыя, аналогія, сістэматызацыя, абстракцыя. Лагічнае мысленне дашкольніка мэтазгодна развіваць па лініі матэматычнага развіцця.

 Усім бацькам неабходны педагагічныя веды, з нараджэннем дзіцяці яны вымушаны асвоіць прафесію выхавальніка. У гульнявой форме бацькі могуць прывіць дзіцяці веды ў галіне матэматыкі. У ходзе гульні дзеці асвойваюць складаныя матэматычныя паняцці, вучацца лічыць, чытаць і пісаць, а ў развіцці гэтых навыкаў дзіцяці дапамогуць самыя блізкія людзі - яго бацькі. Але гэта не толькі навучанне, гэта яшчэ і выдатнае баўленне часу разам з уласным дзіцем. Аднак важна не перашчыраваць у імкненні да ведаў. Самае галоўнае - прывіць дзіцяці цікавасць да ведаў. Для гэтага ўрока ён павінен быць праведзены ў цікавай форме.

 Галоўнае пры навучанні рахунку - гэта зусім не авалоданне навыкамі рахунку, а разуменне таго, што азначаюць лічбы і для чаго яны патрэбныя. Акрамя таго, да школы неабходна навучыць дзіця адрозніваць прасторавае размяшчэнне прадметаў (зверху, знізу, справа, злева, знізу, зверху), пазнаваць асноўныя геаметрычныя фігуры (круг, квадрат, прастакутнік, трыкутнік). Дзіцяці таксама важна адрозніваць памеры прадметаў, разумець, што больш, што менш, што больш, што больш, цэлае. Калі дзіця наведвае дзіцячы садок або школу будучага першакласніка, усяму гэтаму яно вучыцца на спецыяльных занятках. Але веды будуць мацнейшымі, калі бацькі будуць замацоўваць іх дамы.

 Аналізуючы сваю дзейнасць, бацькі зменяць і метады ўздзеяння на яго. Яны пастараюцца ўздзейнічаць на прытомнасць дзіцяці, выкарыстоўваць гульнявыя метады ў выхаванні, скараціць колькасць пакаранняў або па магчымасці выключыць іх. Фарміруемае ў бацькоў імкненне зразумець дзіця, паглядзець на сітуацыю яго вачыма, уменне творча прымяняць атрыманыя педагагічныя веды будуць садзейнічаць з'яўленню эмацыйна - станоўчых, усвядомленых, маральна - матываваных паводзін дзіцяці, узаемнага ўзаемаразумення паміж імі.

 Матэматыка ў дарозе. Маленькія дзеці вельмі хутка ўстаюць у транспарце, калі іх пакінуць адных. Гэты час можна правесці з карысцю, калі палічыце разам з дзіцем. Можна палічыць колькасць пасажыраў, дзяцей, дамоў, магазінаў.

 мАтэматыка на кухні. Кухня - выдатнае месца для вывучэння асноў матэматыкі. Дзіця ўмее лічыць порцыі, дапамагаючы вам накрываць на стол. Або дастаньце з халадзільніка тры яблыкі і адзін банан па вашым жаданні.

 Колькі машын навокал? Зважайце дзіця на тое, што адбываецца вакол яго: на шпацыры, па дарозе ў краму і т. д. Задавайце пытанні, напрыклад: “Пакажы мне, якое дрэва самае высокае, а якое самае нізкае”, “Колькі паверхаў у гэтай хаце?” і т. д.

Крыніцай элементарных матэматычных зразумет ий з'яўляецца навакольнае рэчаіснасць, якую дзіця спазнае ў працэсе сваёй разнастайнай дзейнасці ў зносінах з дарослымі і пад іх вучэбным кіраўніцтвам.

 Без адукацыі, пад уплывам дарослых, найбольш аўтарытэтнымі з якіх з’яўляюцца бацькі, у паўсядзённым жыцці яно носіць эпізадычны характар ​​і не можа ахапіць усіх дзяцей.

Пасля вывучэння новай тэмы ва ўстанове дашкольнай адукацыі дзецям у сям’і павінна быць дадзена магчымасць думаць і дзейнічаць самастойна, што цягне за сабой імкненне да нешаблонных адказаў і рашэнняў, што прыводзіць да развіцця дзіцяці. Асноўная задача бацькоў на гэтым этапе - пераканаць дзіця ў тым, што на пытанне існуе некалькі магчымых адказаў.

Литаратура:

  1. Гадзаова, С.В. Теория и методика формирования элементарных математических представлений детей дошкольного возраста. В 2 ч. [Электрон.ресурс] / С.В. Гадзаова. – Гродно : ГрГУ им. Я. Купалы, 2018. – 1 Электрон. опт. диск (CD-ROM).
  2. Воронина, Л.В. Теория и технологии математического образования детей дошкольного возраста : учеб. пособие / Л.В. Воронина, Е.А. Утюмова; под общ. ред. Л.В. Ворониной. – Екатеринбург: УрГПУ, 2017. – 289 с.
  3. Джанашиа, А.З. Теория и методика формирования элементарных математических представлений у детей дошкольного возраста : учебнометодические материалы / А.З. Джанашиа, Т. И. Лобан. – Могилев : МГУ имени А.А. Кулешова, 2012. – 204 с
  4. Левчук, З.К., Теория и методика формирования элементарных математических представлений детей дошкольного возраста / З.К. Левчук, И.В. Ермольчик. – Витебск: ВГУ им. П.М.Машерова, 2014. – 48 с.

 

 

10.10.2024                      А.У.Чак

 

 

поделиться в: