Построение безопасной предметной среды для ребенка дошкольного возраста в семье

Пабудова бяспечнага прадметна-прасторавага асяроддзя для дзяцей дашкольнага ўзросту ў сям’і

 

 «Мы не что иное, как то,

что делают из нас

окружающие предметы»

Клод Гельвеций

Дом - гэта ўніверсальнае развіваючае асяроддзе для дзіцяці. Нішто так не ўплывае на фарміраванне асобы дзіцяці, як дамашні ўклад жыцця, традыцыі сям’і, інтарэсы бацькоў, а таксама ўнікальнае прадметнае асяроддзе дома, якое фарміруецца ў рамках кожнай сям’і.

Ці не звярталі вы ўвагу на тое, што дзеці, якія растуць у сем’ях музыкантаў, часта маюць здольнасці да музыкі, у сем’ях навукоўцаў - высокі інтэлект. І гэта не заўсёды спадчыннасць, а дакладней, не толькі спадчыннасць, але і ўплыў таго самага хатняга асяроддзя, якое служыць штуршком для фарміравання інтарэсаў дзіцяці.

І тут заканамернае пытанне:

“Што трэба зрабіць для таго, каб стварыць у сваёй хаце такое прадметна-развіццёвае асяроддзе, каб гуляць дзіцяці было не толькі весела і цікава, але яшчэ бяспечна і зручна? Дзе ён зможа задаволіць свае самыя разнастайныя запатрабаванні і атрымаць шматлікія веды, навыкі і ўменні, развіць усе свае здольнасці і проста атрымаць задавальненне ад працэсу пазнавання новага?”.

Чым раней мы забяспечым дзіцяці магчымасць любімага занятку ў прадметна-развіваючым асяроддзі, тым лягчэй будзе ісці працэс яго выхавання і навучання.

Нажаль, часцей за ўсё нашы кватэры зусім не прыстасаваныя для патрэб дзяцей. Але пры жаданні гэта можна выправіць. Сутнасць у тым, наколькі даросламу самому цікава займацца стварэннем “больш прадвінутага" асяроддзя для развіцця, выхавання і навучання.

Пачаць пажадана з вылучэння вызначанага месца (хай нават самага невялікага) для заняткаў маляняці.

Затым нядрэнна пазбавіцца ад звычкі спантанна купляць цацкі, не думаючы аб іх спалучальнасці з ужо наяўнымі, які развіваюць патэнцыял і ўзроставых абмежаваннях.

Шмат цацак - гэта дрэнна. Дзіця, хутчэй за ўсё, “пераскоквае” ад адной цацкі да іншай, не паспяваючы нічаму навучыцца.

Яшчэ трэба завесці карысную звычку - гуляць з дзіцем разам, паказваючы яму магчымасці створанага вамі развіваючага асяроддзя і набытых цацак.

Калі вы згодны з гэтымі трыма момантамі, тады ідзем далей і прыступаем непасрэдна да фарміравання развіваючага прадметнага асяроддзя.

Па-першае, пазбаўляемся ад малафункцыянальных і неспалучаных адзін з адным прадметаў (грамоздкі конь - галава каня на палачцы).

Па-другое, умоўна дзелім адведзенае дзіцяці месца на дзве прадметныя зоны, якія адказваюць маштабам дзеянняў яго рук (маштаб “вока-рука”) і росту. Узровень рук - гэта, напрыклад, дыдактычны столік, росту - палка над столікам або дыдактычны плакат.

Для развіцця важны і прадметны свет дарослых, які, вядома ж, ёсць у кожнай кватэры. Яго пажадана адрэдагаваць, ён не павінен быць агрэсіўным, небяспечным для дзіцяці.

Столік для маляняці не можа размяшчацца перад тэлевізарам, а коўрык для гульняў - насупраць уваходных дзвярэй.

Па-трэцяе, запаўняючы прадметныя зоны, увесь час трымаем у галаве антрапаметрычныя, фізіялагічныя і псіхалагічныя асаблівасці дзіцяці яго ўзросту. Напрыклад, дзіця павінна мець магчымасць само ўзяць кнігу ці аловак, а не дацягнуцца да іх ці папрасіць у дарослых.

Яшчэ важней адпаведнасць зместу прадметных зон не толькі бягучым арыенцірам у развіцці, але і “зоне бліжэйшага развіцця” дзіцяці. Прасцей кажучы, цацкі, прадметы, кнігі павінны быць “злёгку на выраст”.

Па-чацвёртае, майце на ўвазе, што развіваючае прадметнае асяроддзе само мае патрэбу ў пастаянным развіцці і ўдасканаленні.

Арыенцірамі для гэтага могуць стаць два асноўных прынцыпу: стабільнасці - дынамічнасці і адкрытасці - закрытасці, гэта значыць неабходна прадугледзець пастаянныя (напрыклад, магнітна-маркерная дошка для малявання, і якія змяняюцца (напрыклад, сезонны дэкор) элементы асяроддзя.

Па-пятае, усё прызначанае для дзяцей павінна быць даступна ім у любы момант часу.

Плюсы такой даступнасці відавочныя: вызваляецеся і вы (ад неабходнасці прыдумляць, чым заняць маляняці і выдаваць яму неабходныя цацкі), і ваша дзіця атрымлівае гэтак неабходную для яго волю (можа само выбіраць, чым яму заняцца, і ўласна, займацца будзе таксама сам).

І шостае, дзецям вельмі важная ўпарадкаванасць і сістэма ў навакольным свеце.

Таму паспрабуйце пасартаваць цацкі па класах і захоўваць усе машынкі ў адной скрыні, канструктар у іншай, мячыкі ў кошыку ці ў сетцы, кнігі на асобнай паліцы і т. д.

Калі магчымасці вашай прасторы дазваляюць, аддайце перавагу сістэме з шматлікіх ячэек ці некалькіх паліц замест таго, каб проста зваліць усё цацачнае багацце вашага малога ў адну вялікую скрыню.

Такім чынам, хатняе развіваючае асяроддзе павінна быць:

- бяспечнае;

- даступнае (прасторнае і светлае);

- з магчымасцю рухальнай актыўнасці;

- з магчымасцю дзіцяці адасобіцца на асабістай тэрыторыі;

- з дастатковай колькасцю цацак і бытавых прадметаў, якія можна выкарыстоўваць у гульні;

- з месцам для творчасці, рукадзелля, майстэрні, ролевых гульняў, музычных і інтэлектуальных заняткаў, чытання;

- у меру спарадкаванае;

- лёгка якая трансфармуецца;

- па магчымасці, з максімумам натуральных матэрыялаў;

- са зручным месцам для захоўвання рэчаў і цацак дзіцяці;

- з магчымасцю выставіць для ўсеагульнага аб зрокі вынікі творчасці або рукадзелля дзіцяці.

Колькі б месца не адводзілася на дзіцячую прастору, важна правільна яе выкарыстоўваць, а таксама, важнае значэнне мае багацце асяроддзя.

Прычым перавагу пажадана аддаваць прыродным матэрыялам і аб'ектам. Менавіта прыродныя матэрыялы дораць дзіцяці гэтак неабходныя яму сэнсарныя адчуванні ў поўным аб'ёме.

Не выкідвайце рэчы, на першы погляд уяўныя смеццем: фальгу ад цукерак, білеты, чэкі, пластыкавыя карткі, кантэйнеры, шматкі.

Калі дзіця гуляе з падобнымі рэчамі, гэта развівае яго фантазію. Абстрактныя прадметы набываюць у яго ўяўленні рэальны сэнс.

Выкарыстоўвайце паперу і тканіну рознай фактуры, арганізуйце гульні з дробнымі прадметамі - гузікамі, крупамі, пацерамі, але пры гэтым строга сочыце, каб падчас гульні прадметы не апынуліся ў роце ў дзіцяці.

Кожная творчая мама цалкам можа стварыць свайму малому сапраўдны развіваючы цэнтр дома сваімі рукамі (можна падглядзець ідэі ў інтэрнэце, выкарыстоўваючы падручныя сродкі і заклікаўшы на дапамогу фантазію).

Пакупны варыянт будзе прыгажэй і “натуральней”. Затое другі варыянт прынясе малому куды больш карысці, таму што будзе развіваць важную якасць сучаснага чалавека – здольнасць да творчасці.

Вось прыклады гульняў, якія могуць вырабіць бацькі з падручных матэрыялаў для развіцця дробнай маторыкі:

  1. скручванне стужак;
  2. шнураванне;
  3. зашпільванне гузікаў;
  4. выкладванне, перабіранне костачак;
  5. гульні з прышчэпкамі;
  6. адкручванне і закручванне накрывак;
  7. угадванне навобмацак прадметаў;
  8. перакочванне алоўка або ручкі ў далонях;
  9. абводка трафарэтаў і інш.

Да любога занятку падыходзьце творча, старайцеся захапіць, зацікавіць драбок. Прыдумляйце разам з малым, будзьце шчырыя ў любых праявах, бо ні адна нават самая цікавая гульня не зойме дзіця, калі мама побач будзе пазяхаць ад нуды.

Вядома, дзіця будзе разьвівацца ў любым выпадку. Ён так уладкованы, што з любых умоў здабывае матэрыял і магчымасці для спазнання свету, для самых розных выглядаў дзейнасці. Для яго ўсё - якое развівае асяроддзе.

Але нам, дарослым, варта падумаць, як арганізаваць прастору яго жыцця з найбольшай карысцю.

Многае падказваюць самі дзеці. Многае можна зразумець з назіранняў за імі. Нешта мы можам, як бы прадчуваць - што дзіцяці будзе цікава, якія магчымасці перад ім трэба адкрыць. А шмат ужо ёсць – трэба толькі не забараняць дзецям карыстацца гэтым.

Але, нават забараняючы нешта, мы цалкам можам працягваць ажыццяўляць рэалізацыю дзіцячых запатрабаванняў шляхам прапановы годнай замены тым заняткам, якія змушаныя забараняць ці абмяжоўваць.

Таму давайце зробім свой дом цікавым і займальным для дзяцей, каб, калі пасталелі, яны ўспаміналі аб сваёй прыгодзе па імяні ДЗЯЦІНСТВА, з вялікай радасцю.

 

использованы материалы сайта

https://www.maam.ru/detskijsad/konsultacija-dlja-roditelei-sozdanie-predmetnoi-razvivayuschei-sredy-dlja-rebenka-v-domashnih-uslovijah.html

 

 

 

поделиться в: