Гражданско-патриотическое воспитание

Праграма патрыятычнага выхавання насельніцтва

на 2022-2025 гады

                                     

 

Асаблівую ўвагу дзяржава звяртае на грамадзянска-патрыятычнае выхаванне моладзі. Яно павінна быць накіравана на тое, каб маладыя людзі з дзяцінства вучыліся любіць сваю Радзіму, адчувалі ўпэўненасць у будучыні і мелі жаданне зрабіць сваю краіну лепш.

      БЕЛАРУСЬ – дзівосная зямля, выпешчаная Богам, напоўненая яго міласэрнай духоўнасцю. Тут заўсёды можна знайсці духоўны прытулак, творчае натхненне. Наш край – разнастайны: лясны і азёрны, сплецены рэчкамі і рэкамі, адметны і балотамі. Яго трэба ведаць. І ведаць дэталёва, ведаць з дзяцінства, каб любіць і ганарыцца ім, каб творча працаваць і наладжваць гарманічныя адносіны з навакольнай прасторай і між сабой, каб паўсюль ствараць радасць.

    Наша краіна – Беларусь- існуе ў двух аспектах: аб’ектыўным і суб’ектыўным. Як частка зямной паверхні Беларусь выступае ў трох абліччах (гэта таксама, як і іншыя краіны, блізкія і далёкія): фізічным, інтэлектуальным і духоўным. Найбольш даследавана яна на фізічным узроўні, створана яе фізічнае аблічча. У навучальных установах дэталёва знаёмяцца з характэрнымі рысамі і адметнасцямі Беларусі аб’ектыўнай – той прасторы, што існуе аб’ектыўна, без умяшальніцтва людзей у працэс яе развіцця. А выхаванцы дзіцячых садоў мусяць ведаць асноўныя звесткі пра Беларусь, якія вобразна і запамінальна перадаюцца ў сімвалах. Сімвалы гэтыя асабліва адметныя. Напрыклад, у кожнага народа ёсць свій герб, сцяг, гімн. Гэта – сімвалы, што абазначаюць еднасць народа, яго духоўную моц, згуртаванасць, пераемнасць пакаленняў. Ёсць такія сімвалы і ў Беларусі. Іх неабходна ведаць, шанаваць і ўмела прапагандаваць сярод  дзяцей ужо з самага ранняга узросту. Каб умацавалася повязь часоў, светлых памкненняў і мараў!

  1. Характэрная адметнасць нашай зямлі – наяўнасць вялікай колькасці лясоў, азёраў, рэк і рачулак. Таму лагічна, што выступаюць сімваламі Беларусі:

як лясной зямлі – Палессе

                               Белавежская пушча;

як азёрнай -          Нарач, Свіцязь…

         На Беларусі налічваецца больш за 20 тысяч рэк і  рэчак. Найбольш паўнаводныя – Дняпро, Прыпяць, Заходняя Дзвіна, Сож, Бярэзіна, Нёман,Вілія. Кожная з гэтых рэк можа быць сімвалам Беларусі  - рачной, бо яны ўслаўлены не толькі ў мастацкіх творах, з імі звязаны многія гістарычныя падзеі.

  1. А якое ж дрэва нагадвае пра наш край? ( Тут нават паміж вучонымі згоды няма.) Мабыць,сасна. Бо больш за дзве трэці лясных дрэў – сосны. І яны суправаджаюць беларусаў ад нараджэння да скону. А ў народных песнях на першым месцы – вярба. У жыццё беларусаў актыўна ўваходзяць і дуб, бяроза, ліпа, явар. А сядзібы ўпрыгожваюць вішня і рабіна.
  2. Кветкавы сімвал Беларусі – васілёк – увайшоў у эмблему “Славянскага базару”. Журавіны і маліны з’яўляюцца такой самай часткай нашага жыцця, рэальнага і духоўнага, як бульба і жыта.
  3. Свет жывёлаў прадстаўляюць зубр і бусел. Хоць узнікаюць асацыяцыі пра такіх звяроў, як заяц і вожык, дзік і бабёр, лось і воўк, а птушак – верабей, варона, сарока, шпак, жаўрук і іншыя.

     Нам трэба больш пазнаёміцца і з той прастораю, якая ўзвышаецца над намі. Гэта – неба. Дзеці заўсёды цікавяцца сонцам і месяцам, зоркамі і аблокамі. Таму лагічна ўваходзяць у расповед пра родны край і звесткі пра нябесныя аб’екты – Сонца, Месяц, сузор’і Вялікую і Малую Мядзведзіцы, Касіяпею, Палярную зорку.

    А Беларусь – не толькі частка еўрапейскага кантынента, на якой разгортваюцца разнастайныя жыццёвыя працэсы. Наша зямля дзейнічае і ў духоўна-інтэлектуальным аспекце. Тут пушчы і гаі, рэчкі і азёры, лугі і балоты ўтрымліваюць велізарны аб’ём прыроднай духоўнасці і выпраменьваюць яе. Сама Беларусь з’яўляецца магутнай духоўна-энергетычнай зонай планеты. Аднак духоўна-інтэлектуальны аспект нашага краю з цяжкасцю ўспрымаецца людзьмі і амаль застаецца па-за іх увагаю. На практыцы духоўна-інтэлектуальная дзейнасць Беларусі – аб’ектыўнай засланяецца творча-вытворчымі поспехамі Беларусі – суб’ектыўнай, гэта значыць вынікамі працы людзей. У даследаваннях пра родны край адзначаецца  толькі яго адзін узровень – фізічны. Аднак прыйдзе час і мы больш грунтоўна асэнсуем прыродныя духоўна –інтэлектуальныя працэсы, у якія арганічна ўключаюцца людзі.

    Беларусь – суб’ектыўная – дзейнасць людзей, іх навукова-тэхнічныя пошукі, дасягненні ў эканоміцы, літаратуры, музыцы, выяўленчым мастацтве – асветлена больш шырока і рознаўзроўнева. Ужо ў маленстве мы знаёмімся з нацыянальнай спадчынай і адначасова атрымліваем урокі патрыятызму і грамадзянкасці.

     Мы ганарымся нашымі гігантамі машынабудавання, сусветнавядомай тэхнікай – трактарамі, аўтамабілямі, сельскагаспадарчай тэхнікай, камбайнамі, прадукцыяй Беларускага  металургічнага завода, Салігорскага калійнага камбіната, кандытарскімі прысмакамі “ Камунаркі”, “Спартака” і інш.

    Творы ж айчыннай літаратуры, музыкі, выяўленчага мастацтва не толькі адлюстроўваюць хараство роднай зямлі, услаўляюць стваральную дзейнасць суайчыннікаў, але і перадаюць назапашаную прыродную энергію, што актыўна ўплывае на фарміраванне светапогляду юных грамадзянаў і ўзмацняе іх духоўны імунітэт.

    Беларусь багатая на славутых людзей, творцаў. Кожны з іх годна прадстаўляе беларускі край, і яны становяцца часткаю нашага духоўнага жыцця. З маленства застаюцца ў памяці выхаванцаў імёны:

Ефрасіння Полацкая, Кірыла Тураўскі, Францішак Скарына, Мікола Гусоўскі, Янка Купала, Якуб Колас…

         Гэта знакавыя асобы ў гісторыі духоўнага жыцця Беларусі. У прапанаваны спіс уключаюцца імёны дзеячаў беларускай культуры, творчасць якіх звязана з выхаваўчым працэсам. Сярод іх –літаратары:

Вінцэнт  Дунін-Марцінкевіч, Францішак Багушэвіч, Цётка,

Змітрок Бядуля, Максім Багдановіч, Кузьма Чорны, Уладзімір Караткевіч;

мастакі:

Напалеон Орда, Вітольд Бялыніцкі-Біруля,Язэп Драздовіч;

Кампазітары:

Ігар Лучанок, Несцер Сакалоўскі, Яўген Глебаў, Анатоль Багатыроў, Яўген Цікоцкі;

музычныя дзеячы:

Рыгор Шырма, Генадзь Цітовіч, Уладзімір Мулявін;

гістарычныя дзеячы:

Усяслаў  Чарадзей, Вітаўтат, Леў Сапега, Радзівілы, Тадэвуш Касцюшка, Ігнат Дамейка, Кастусь Каліноўскі;

касманаўты:

Пётр  Клімук, Уладзімір Кавалёнак.

         У пашырэнні духоўнасці на Беларусі ўдзельнічалі ў мінулым тэатральныя калектывы Нясвіжа, Слоніма, Шклова, цяпер – ансамблі “Песняры”, “Сябры”, “Бяседа”, “Свята”, “Харошкі”, акадэмічныя драматычныя тэатры, народная харавая капэла імя Р.Шырмы, народны хор Беларусі імя Г. Цітовіча і інш.

З дзецьмі варта павесці размову пра гісторыка-культурныя рэгіёны Беларусі. Іх межы  не супадаюць з адміністрацыйна-тэрытарыяльным дзяленнем краіны, а яднанне грунтуецца на духоўных адметнасцях (мова, песня, звычаі і абрады, адзенне, жыллё). Звычайна вылучаюць шэсць рэгіёнаў:

Паазер’е, Панямонне, Цэнтральная Беларусь,

Падняпроўе, Палессе Заходняе, Палессе Усходняе.

    Гістарычна склалася так, што духоўны стрыжань таго ці іншага рэгіёна расцягваўся ўздоўж рэк: Дняпра, Дзвіны, Прыпяці, Нёмана. А гістарычныя шляхі рэгіёнаў сышліся ў Мінску. Вядома, шмат чаго знікла з  аблічча Беларусі, але засталася духоўная спадчына. Яна адлюстравана ў фальклорна-этнаграфічных матэрыялах. Гісторыка –культурны агляд Беларусі разгортваецца па тэмах:

песня, танец, цымбалы, жалейка, адзенне, арнамент.

    Адметнасць кожнага рэгіёна, як і ўвогуле краін, выяўляецца і ў забудовах. У залежнасці ад гістарычных перыпетый, часу ўзнікнення цяпер яны з’ўляюцца помнікамі ці ўзорамі дойлідства, а некаторыя з іх яга сімваламі. Карысным будзе пазнаёміцца з асноўнымі рысамі пабудоў на Беларусі і самім выхавальнікам і паведаміць пра гэта выхаванцам (тым болей, што дадзены матэрыял паслужыць спазнальнай ілюстрацыяй да казак, гістарычных апавяданняў для дзяцей). Аповеды пра жыллё падаюцца тэматычна:

         сялянская сядзіба:

хата, хлеў, пуня, склеп, свіран;

шляхецкая сядзіба:

фальварак, маёнтак;

магнацкі комплекс:

замак, палацпарк, сад.

На Беларусі дзейнічаюць розныя рэлігійныя канфесіі. У гарадах, мястэчках, асобных вёсках прыцягваюць увагу богаслужэбныя пабудовы:

царква, касцёл, мячэць, сінагога, малітоўны дом.

Беларусь называлі краінай замкаў і палацаў. З маляўнічага мноства палацава-паркавых комплексаў засталіся адзінкі. Яны сталі своеасаблівымі сімваламі:

Мірскі замак, Нясвіжскі палац, Гомельскі палац…

У гэты шэраг арганічна ўваходзяць:

Полацкая Сафія, Барысаглебская царква (Каложа)…

Сёлета наша краіна адзначае 65-ю гадавіну вызвалення ад фашысцкай  акупацыі. Сімваламі гераічнага змагання супраць ворага і перамогі над ім з’яўляюцца помнікі:

Брэсцкая крэпасць, помнік Перамогі ў Мінску, мемарыяльны комплекс “Прарыў”.

    Горыч пакутаў і жаху, прынесеных фашыстамі на беларускую зямлю, увасоблены ў мемарыяльным комплексе “Хатынь”.

    З кожным годам у нашай    краіне павялічваецца колькасць помнікаў гісторыі, культуры, архітэктуры, прамысловасці, устаноўленых на ўшанаванне велічных спраў нашых папярэнікаў. Гэтыя мастацкія творы абуджаюць гістарычную памяць сучаснікаў, робяцца для іх своеасаблівым духоўным асяродкам.

    Беларусь – шматаблічная зямля, напоўненая прыродным высакародным духам. Яна спазнаецца не адразу, але першыя крокі ўспрымання і спазнання пачынаюцца ў маленствею. І лагічнае абагульненне ўспрынятага адбываецца там. Надзвычай станоўчы вынік тады, калі гэта робіцца своечасова і ўмела, з дапамогай старэйшых.

Вядома, не ўсё з духоўнай і матэрыяльнай культуры Беларусі, што пазначана вышэй, асветліцца на занятках з дзецьмі. Але ў гэтым кірунку трэба рухацца.

    Каб беззаветна любіць свой край, Радзіму і быць уважлівымі да суседзяў, трэба мець развітую душу, здольную тонка ўспрымаць і перажываць. Душою чалавек яднаецца з людзьмі, з навакольнай прастораю, з Космасам. Яна поўніцца любоўю і сілкуецца ёю. Наша любоў да роднай зямлі, клопат за яе стан падтрымліваюцца напружанай і актыўнай дзейнасцю душы.

     Фарміраванне пачуццёвай сістэмы чалавека пачынаецца ў маленстве з назіранняў за навакольным асяроддзем, з успрымання яго хараства. Невялікая рэчка, безымянны ставок, вішнёвы сад ці куст бэзу ля хаты робяцца сімваламі роднага кута. З цягам часу, з сталеннем мы успрымаем увесь край – нашу Беларусь. І тады сінявокую Беларусь сімвалізуюць і Брэсцкая крэпасць, і Полацкая Сафія, і Мірскі замак, і зубр з сасною. Толькі нязменным сімвалам і родных мясцін, і усёй Беларусі застаецца родная мова.

Выкарыстаныя крыніцы:

 “ Мой родны кут…” : зборнік метадычных матэрыялаў па патрыятычным выхаванні дзяцей дашкольнага ўзросту.  У 2 ч. Частка. 1 / уклад. В.М.  Цяленчанка.  – Мазыр : ТАА ВД  “Белы Вецер”, 2006.

 

ІНТЭРАКТЫЎНАЯ ПЛАТФОРМА ПАТРЫЯТЫЧНАГА ВЫХАВАННЯ "ПАТРИОТ.BY"   https://patriot.rcek.by

У Рэспубліцы Беларусь створана і ўдасканальваецца цэласная сістэма патрыятычнага выхавання ва ўстановах адукацыі ўсіх узроўняў. Фарміраванне грамадзянскасці і патрыятызму ў дзяцей і моладзі ажыццяўляецца ў арганічнай еднасці працэсу навучання і выхавання.

Актуальныя практыкі і тэхналогіі па грамадзянска-патрыятычным выхаванні (нацыянальны адукацыйны партал)
Спасылка на матэрыялы па грамадзянска-патрыятычным выхаванні для выкарыстання ў працы:

https://adu.by/ru/rukovoditelyam/aktualnye-praktiki-i-tekhnologii-vospitaniya-2.html

 

Рэкамендуемы інфармацыйны матэрыял, размешчаны на інтэрнет-рэсурсах дзяржаўных органаў (арганізацый):
1. Інфармацыйна-аналітычныя матэрыялы, выданні аб генацыдзе беларускага народа размешчаны на інтэрнэт-партале https://prokuratura.gov.by/ Рэкамендацыі па выкарыстанні матэрыялаў у адукацыйным працэсе размешчаны на нацыянальным адукацыйным партале https://adu.by/
2. Пошукавы сайт "Дзяржаўны спіс гісторыка-культурных каштоўнасцей Рэспублікі Беларусь" http://gosspisok.gov.by/, створаны Міністэрствам культуры Рэспублікі Беларусь, з'яўляецца сучасным дзяржаўным інфармацыйным рэсурсам, які дазваляе любому карыстальніку хутка знаходзіць інфармацыю аб гісторыка-культурных каштоўнасцях, у тым ліку праз мабільныя прыкладанні
3. Віртуальны альбом “Беларусь памятае. Родныя асобы Перамогі» https://online-albom.by/ (грамадскае аб'яднанне «Беларускі рэспубліканскі саюз моладзі»)
4. Спецпраект Выдавецкага дома "Беларусь сёння" і Нацыянальнага архіва Беларусі інтэрнэт-партал "Партызаны Беларусі" https://partizany.by/
5. Музычны рэпертуар для выкарыстання пры правядзенні грамадска значных акцый, культурных мерапрыемстваў, мерапрыемстваў, прымеркаваных да дзяржаўных свят і памятных дат, у мэтах грамадзянска-патрыятычнага выхавання насельніцтва Рэспублікі Беларусь (Міністэрства культуры Рэспублікі Беларусь) https://files.fm/f/ 9w8rqcrdw/
6. Матэрыялы, размешчаныя на старонках навукова-метадычнага часопіса "Пралеска" (рубрыкі "Грамадзянска-патрыятычнае выхаванне", "Год гістарычнай памяці") https://praleska-red.by/

Цэнтр па фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры выхаванцаў у групах установы дашкольнай адукацыі

Арганізацыя развіваючага прадметна-прасторавага асяроддзя ўстановы дашкольнай адукацыі, якая садзейнічае фарміраванню асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры выхаванцаў
Сістэма работы па фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры выхаванцаў патрабуе арганізацыі асаблівых умоў, стварэння развіваючага прадметнапрасторавага асяроддзя, якое забяспечвае яркую вобразнасць, нагляднасць, комплекс адчуванняў і эмацыйных перажыванняў выхаванцаў.
Рэкамендуецца стварэнне цэнтраў па фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры ва ўсіх узроставых групах установы дашкольнай адукацыі.
Цэнтр па фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры павінен адпавядаць наступным патрабаванням:
інфарматыўнасць (наяўнасць і разнастайнасць дыдактычнага і інфармацыйнага матэрыялу павінна быць метадычна мэтазгодным);
стабільнасць і дынамічнасць (ствараецца на працяглы тэрмін, але з зменамі, якія рэгулярна ўносяцца ў залежнасці ад узроставых асаблівасцей дзяцей, іх інтарэсаў, перыяду навучання, бягучай тэматыкі);
варыятыўнасць (прапанаваны дыдактычны матэрыял з'яўляецца разнастайным як па зместу, так і па спосабе яго прадстаўлення);
інтэгратыўнасць (прадстаўлены матэрыял можа выкарыстоўвацца ў адукацыйным працэсе пры рашэнні задач розных абласцей вучэбнай праграмы).
Напаўненне цэнтра па фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры павінна ажыццяўляцца з улікам узроставых псіхалагічных асаблівасцей выхаванцаў, згодна з зместам вучэбнай праграмы для рэалізацыі адпаведных задач.
У першай і другой малодшых групах у адпаведнасці з асноўнай мэтай патрыятычнага выхавання - знаёмства з бліжэйшым асяроддзем, фарміраванне элементарных уяўленняў аб родным краі - цэнтр патрыятычнага выхавання павінен змяшчаць матэрыял па сацыяльна-маральным выхаванні і фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры наступнай тэматыкі:
"Дарослыя людзі" (прафесіі, дзеянні, знешні выгляд) - ілюстрацыі, дыдактычныя гульні;
"Сям'я" - ілюстрацыі, якія паказваюць сям'ю, членаў сям'і ў асобнасці; якія паказваюць клапатлівыя ўзаемаадносіны чальцоў сям'і, сумесныя дзеянні; фотаальбом «Мая сям'я»;
«Дом, у якім ты жывеш» – фатаграфіі, ілюстрацыі розных архітэктурных будынкаў, якія адрозніваюцца па памеры, вонкавым выглядзе, матэрыялу, прызначэнню;
"Дзіця і аднагодкі" – ілюстрацыі, якія паказваюць хлопчыкаў і дзяўчынак у розных сітуацыях: дзеці працуюць, дапамагаюць адзін аднаму (дарослым), займаюцца, гуляюць і г. д.;
«Эмацыйныя станы» - ілюстрацыі, якія паказваюць розныя эмацыйныя станы дарослых і дзяцей;
«Паводзіны дзяцей» – ілюстрацыі, кнігі, якія расказваюць аб правілах паводзін дзяцей у грамадскіх месцах, этыкеце;
матэрыял для знаёмства дзяцей з малой радзімай (дзіцячым садам, бліжэйшымі вуліцамі, родным горадам (вёскай)) – фотаматэрыялы, ілюстрацыі, паштоўкі, альбомы;
матэрыял па далучэнні дзяцей да вытокаў беларускай народнай культуры – прадметы даўніны, беларускія цацкі, прадметы народнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, лялькі ў нацыянальных строях;
ілюстрацыі з жывёламі беларускіх лясоў з характэрнымі прыкметамі пораў года;
фальклорныя творы (песні, пацешкі, казкі і г. д.) – кнігі, аўдыёзапісы.
У сярэдняй групе ажыццяўляецца работа па фарміраванні і пашырэнні ўяўленняў аб сям'і, дзіцячым садку, населеным пункце,
у якім пражывае выхаванец, і яго славутасцях, аб знакамітых земляках; па далучэнні да вытокаў беларускай культуры. Такім чынам, змест цэнтра па фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры павінен быць пашыраны матэрыяламі:
па сацыяльна-маральным выхаванні (сямейныя святы і традыцыі) – фотаматэрыялы, альбомы і інш.;
знаёмству дзяцей з малой радзімай: дзіцячым садам, бліжэйшымі вуліцамі, родным горадам, яго знакамітымі жыхарамі, славутасцямі, транспартам, архітэктурай, прафесіямі, характэрнымі для насельніцтва, якія адлюстроўваюць гісторыю ўзнікнення населенага пункта, яго назвы, жывёльны і раслінны свет і інш., – фотаматэрыялы , ілюстрацыі, альбомы, паштоўкі;
далучэнні дзяцей да вытокаў беларускай народнай культуры - прадметы даўніны, беларускія цацкі, прадметы народнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, лялькі ў нацыянальных касцюмах, дыдактычныя гульні па тэме;
знаёмству з дзяржаўнымі сімваламі (Дзяржаўны сцяг, Дзяржаўны герб і Дзяржаўны гімн Рэспублікі Беларусь) – кнігі, ілюстрацыі, аўдыёзапісы;
фарміраванні ўяўленняў аб беларускай арміі, воінах, якія ахоўваюць нашу Радзіму (пагранічнікі, маракі, лётчыкі); выхаванню павагі да абаронцаў Айчыны, да памяці загінуўшых воінаў – фотаматэрыялы, ілюстрацыі і інш.;
мастацкай літаратурай маральнай тэматыкі, фальклорнымі творамі ў адпаведнасці з узростам выхаванцаў (казкі, песні, прыказкі, прымаўкі і г. д.) – кнігі, аўдыёзапісы.
У старэйшай групе ў цэнтры па фарміраванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры мэтазгодна прадставіць матэрыялы ў адпаведнасці з такімі напрамкамі работы па патрыятычнаму выхаванню, як краязнаўства; развіццё ўяўленняў аб роднай краіне, дзяржаўных сімвалах, гістарычным мінулым Беларусі:
“Мая сям'я” – сямейныя фотаальбомы, самаробныя кнігі на тэмы: “Герб маёй сям'і”, “Як мы разам адпачываем” і інш.;
"Родны горад (вёска)" – ілюстрацыі, фотаматэрыялы на тэмы: "Гісторыя ўзнікнення горада", "Прамысловасць горада", "Знакамітыя землякі", "У гады Вялікай Айчыннай вайны", "Наша духоўная спадчына", "Выдатнасці горада"; карта горада; сімвалы горада (герб);
«Мой край» – матэрыялы, якія знаёмяць дзяцей са славай і дасягненнямі вобласці (гарады вобласці, чым яны знакамітыя, прамысловасць і сельская гаспадарка вобласці); карта Беларусі;
"Абаронцы Айчыны" - ілюстрацыі "Вялікая Айчынная вайна", "Беларуская армія"; фотаматэрыял «Помнікі вайсковай славы»; мастацкая літаратура і дыдактычныя гульні па тэме; макеты (ваенная тэхніка і т. п.);
"Людзі, якія праславілі Беларусь" – партрэты; творы мастацкай літаратуры, якія расказваюць пра вялікіх суайчыннікаў;
"Далучэнне да вытокаў беларускай народнай культуры" - ілюстрацыі па тэмах: "Як жылі людзі ў Беларусі", "Прадметы даўніны", "З гісторыі беларускага народнага касцюма", "Народныя святы і абрады", "Народны каляндар"; прадметы даўніны; беларускія цацкі; прадметы народнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва; лялькі ў нацыянальных строях; дыдактычныя гульні па тэме;
"Наша планета Зямля" - глобус; дзіцячая карта свету; ілюстрацыі; творы мастацкай літаратуры, якія расказваюць пра жыццё людзей у іншых краінах свету, іх звычаях, традыцыях, прафесіях, характэрных для той ці іншай краіны;
фальклорныя творы (казкі, быліны, паданні) – кнігі, аўдыёзапісы.
Ва ўсіх узроставых групах у цэнтрах па фармаванні асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры мэтазгодна на сталай аснове прадстаўляць вынікі творчай працы выхаванцаў, такія як малюнкі, вырабы і інш. (індывідуальныя і калектыўныя), у адпаведнасці з бягучым тэматычным планаваннем па дадзеным кірунку (напрыклад, паштоўкі да Дня абаронцаў Айчыны і Узброеных Сіл Рэспублікі Беларусь, калектыўны калаж "Памятныя месцы Беларусі" і г. д.).
Развіццёвае прадметна-прасторавае асяроддзе іншых памяшканняў установы дашкольнай адукацыі таксама павінна быць накіравана на фарміраванне асноў грамадзянска-патрыятычнай культуры выхаванцаў: у фізкультурнай зале мэтазгодна прадставіць атрыбуты да беларускіх народных рухомых гульняў, у музычнай зале – беларускія народныя музычныя інструменты, аўдыёзапісы народных строяў, дэкарацыі і інш.
У афармленні памяшканняў установы дашкольнай адукацыі рэкамендуецца выкарыстанне прадметаў беларускага народнага дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, якія пры гэтым павінны быць эстэтычна, функцыянальна і метадычна апраўданы.

Крыніца: Методические рекомендации по организации работы с воспитанниками учреждений образования, иных организаций, реализующих образовательную программу дошкольного образования, родителями (законными представителями) воспитанников по формированию основ гражданско-патриотической культуры

Арганізацыя грамадзянска-патрыятычнага выхавання ў дашкольным цэнтры развіцця дзіцяці №1 г.п.Зэльва

Адным з аспектаў патрыятычнага выхавання дзяцей дашкольнага ўзросту з'яўляецца фарміраванне ў іх каштоўнасных адносін да малой радзімы. Але выхаваць у дзіцяці пачуццё кахання і гонару за сваю малую радзіму можна толькі пры ўмове наяўных у яго першапачатковых уяўленняў аб гісторыі, культуры, славутасцях роднага краю. Таму галоўнай задачай установы дашкольнай адукацыі з'яўляецца выхаванне грамадзяніна, які любіць і ведае свой горад, край і ўсё, што з імі звязана.

 Изображение

 
Для паспяховай рэалізацыі пастаўленай задачы педагагічныя работнікі ДУА «Дашкольны цэнтр развіцця дзіцяці №1 г.п. сваім горадам» і г. д., а таксама натуральна і гарманічна напоўніць светапогляд дзяцей адпаведным зместам.
Так, педагогамі дашкольнага цэнтра паспяхова выкарыстоўваецца ў гэтым напрамку тэхналогія праектавання (метад праектаў), якая, як ніякая іншая, задавальняе патрэбнасць дзіцяці ў атрыманні новай інфармацыі, стымулюе яго пазнавальную актыўнасць, дае яму магчымасць эксперыментаваць, сінтэзаваць атрыманыя веды, развіваць творчыя здольнасці і камунікатыўныя. навыкі. Мэтай інфармацыйна-пазнавальнага праекта "Мая малая радзіма Зэльва" было стварэнне ўмоў для фарміравання ў дзяцей дашкольнага ўзросту стойкай цікавасці да гісторыі і культуры роднага пасёлка, да яго грамадскага жыцця.
 
Изображение    
 

Падчас яшчэ аднаго гульнявога праекту «Турагенцтва «Адпачывай-ка» дзеці разам з педагогам вывучаюць розныя цікавыя турыстычныя маршруты па роднай Беларусі і зэльве, а потым прапануюць «турыстам» здзейсніць экскурсію па тым ці іншым маршруце.

Дзейным і эфектыўным сродкам фарміравання ў выхаванцаў маральна-патрыятычных якасцей з'яўляецца таксама створаны ў нашай установе міні-музей "Беларуская хатка". Тут сабраны самыя разнастайныя прадметы сялянскага побыту. Пры наведванні "хаткі" наведвальнікі могуць не толькі ўважліва разгледзець экспанаты, але і пакратаць іх. Дзецям дазваляецца памераць лапці, пасядзець за калаўротам, разгледзець паблізу вышыты абрус.

 

 

 Изображение 

Так малышы пачынаюць адчуваць сябе датычнымі да культуры продкаў і пачынаюць цікавіцца гісторыяй стварэння экспаната, лягчэй засвойваюць матэрыял.

поделиться в: